Jdi na obsah Jdi na menu
 


Životopis Petera Kováče

21. 1. 2010

PhDr. Peter Kováč

(16. 2. 1955)

vystudoval dějiny umění u prof. Jaroslava Pešiny a prof. Jaromíra Homolky na Filozofické fakultě Karlovy univerzity v Praze v letech 1975-1980. V letech 1977-1978 studoval na Varšavské univerzitě v Polsku v semináři pro středověké a renesanční umění prof. Jana Bialostockého a prof. Piotra Skubiszewského.

Specializuje se na středověké a renesanční umění, publikoval odborné studie o Mistru velhartické archy (časopis Umění, Praha 1992), o ikonografii sv. Trojice v pozdně gotickém umění v Čechách (Umění, Praha 1989), o sv. Trojici Mistra žebráckého Oplakávání (časopis Ars, Bratislava 1996) a o uměleckých objednávkách mincmistra Jana Horstoffara (Gotika v západních Čechách, sborník Národní galerie v Praze 1998).

Z připravované série Stavitelé katedrál publikoval tři studie: Brána Fridricha II. v Capui (Historia artium IV., sborník k osmdesátinám prof. Rudolfa Chadraby, Univerzita Palackého v Olomouci 2002), Notes to Giovanni Pisano's Pistoia Pulpit (Umění, Praha 2003), Notes on the Description of the Sainte-Chapelle in Paris from 1378 (Court Chapels of the High and Late Middle Ages and their Artistic Decoration, ed. Jiří Fajt, Národní galerie v Praze 2003).

Peter Kováč žije v Praze a v současnosti pracuje jako umělecký kritik pro deník Právo. V roce 1990 založil umělecko-historickou agenturu a nakladatelství ARS AURO PRIOR k popularizaci dějin umění. Další informace o autorovi viz Slovník českých a slovenských výtvarných umělců a teoretiků, Ostrava 2001, 6. díl, s. 146-147.

Studie Petera Kováče v plném znění na internetu:

 

Notes to Giovanni Pisano's Pistoia pulpit (publish first in: Umění, 51, Praha 2003, p. 459-473): http://stavitele-katedral.cz/peter-kovac-notes-to-giovanni-pisanos-pistoia-pulpit/

Vídeňské Oplakávání Zvíkovského mistra (publikováno poprvé v: Antique, časopis pro sběratelství, starožitnosti a antikvity, č. 2, Praha 1994, s. 12-13): http://www.stavitele-katedral.cz/peter-kovac-videnske-oplakavani-zvikovskeho-mistra/

Svatá Trojice z Českých Budějovic Mistra žebráckého Oplakávání, Die Heilige Dreifaltigkeit von České Budějovice des Meisters der Žebráker Beweinung (publikováno poprvé v : ARS, časopisu Ústavu dejín umenia Slovenskej akadémie vied, Bratislava 1996, číslo 1-3, s. 142-151): http://www.stavitele-katedral.cz/peter-kovac-svata-trojice-z-ceskych-budejovic-mistra-zebrackeho-oplakavani/

Notes on the description of the Sainte-Chapelle in Paris from 1378, in: Court chapels of the high and late middle ages and their artistic decoration (ed. Jiří Fajt), proceedings from the international symposium, published by the National Gallery in Prague, Prague: National Gallery, 2003, p. 413-418: http://www.stavitele-katedral.cz/peter-kovac-notes-on-the-description-of-the-sainte-chapelle-in-paris-from-1378/

Vilém z Ryžmberka a pozdně goticka archa z Velhartic, publikováno poprvé v: Umění, 40, 1992, č. 6, s. 424-431; res. něm. s. 430-431 (Vilem von Riesenberg und der spatgotische Altar von Velhartice); http://www.stavitele-katedral.cz/peter-kovac-vilem-z-ryzmberka-a-pozdne-goticka-archa-z-velhartic/

 

Odpovědi Petra Kováče na různé ankety pro noviny a časopisy

 

Odpověď na anketu: Jak byste charakterizoval sám sebe? Napsáno na žádost Žofie Kanyzové pro časopis Krásná paní a Krásná slečna na podzim 2006:

"Peter Kováč je historik umění a výtvarný kritik, který má rád Krásné paní i krásné slečny, miluje ústřice v restauraci u kostela Saint-Eustache v Paříži a mušle - slávky vařené ve víně na hlavním náměstí v belgických Bruggách, rád jezdí do Toskánska a Burgundska kvůli umění, ale i nádherné krajině, obdivuje Benátky, katedrálu v Chartres, pravěkou jeskyni Pech Merle, a městečko Conques, píše deset let knihu o umění vrcholného středověku ve Francii a počátcích renesance v Itálii, jeho vášnivým koníčkem je hrabat se v uměleckých knihách a chtěl by někdy mít krásnou dceru se vztahem k umění a k architektuře."

Odpovědi na anketu Co to je kýč? Napsáno na žádost Radana Wagnera pro časopis Revue Art, červenec 2007:

"Ottova encyklopedie nové doby z meziválečného období jen jedním slovem zmiňuje pojem kýč a to v samostatném hesle, které se týká rustikalizace ve výtvarném umění. Současná encyklopedie Universum kýč charakterizuje jako produkt falešného umění, které se líbivostí a sentimentalitou pokouší oklamat a zpochybnit skutečnou tvořivou sílu. Není to nejlepší definice. Pro mne osobně je kýč něco jako životaschopný plevel na zahrádce. Ovšem chvála Bohu za něj. Jinak všude kolem sebe máme jen upravené záhonky a chodíme po přesně vyšlapaných cestičkách. Kýč je rozhodně dvojí. Buď jde o naivní a svým způsobem velmi upřímnou tvorbu nebo jde o negativní projev poučeného akademismu. Prvním příkladem jsou pro mne obrazy zpěváka Karla Gotta, druhým obrazy Prof. Milana Knížáka, Dr.A. - snad jsem na nějaký jeho titul nezapomněl, abych neurazil."

Odpověď na anketu: Co Vás nejvíce zaujalo v roce 2008? Napsáno pro deník Právo v prosinci 2008:

"Ve frontě na Vincenta van Gogha nikdo z davu Čechů nevěděl, kdo je ředitelem vídeňské Albertiny. Kdo je generálním ředitelem naší Národní galerie, věděl skoro každý, ale nikdo naopak nevěděl, jaké výstavy jsou ve Veletržním paláci. Přál bych si, aby se to nějak změnilo..."